Welcome to DM Ugen 2009
Information
Forside
Liveopdatering
Tidsplan
Enkeltstart
Linieløb
Teknisk Håndbog
Startlister
Løbsprogram
Yderligere info
Tilmelding
Resultatliste
PostMasterLøbet
Oversigtskort
Målområdets historie
Seværdigheder
Overnatning
Sponsorkoncepter
Hjælpere søges
Presse
Pressemeddelelse
Kontakt
Tidligere vindere

Nyheder
6. juli: Resultater
27. juni: Resultater
25. juni: Resultater

23. juni: Liveopdatering

22. juni: Yderligere info

22. juni: Tilmelding

18. juni: Løbsprogram

16. juni: Startlister

13. juni: Oversigtskort

11. juni: Dame Junior

10. juni: Teknisk Håndbog

7. juni: Tilmelding opd.

7. juni: Tidsplan opd.

1. juni: Hjælpere søges opd.


Sønderborg Cykle Klubs sponsorer:





Administration
Admin
Login
Logout

  
 Previous
Enkeltstart Elite

Rutebeskrivelse, Enkeltstart, Elite.
Fra startrampen har rytteren en flot syn ned af den allé som pryder vejen fra Dybbøl Banke og ned mod Sønderborg. Når startssignalet lyder vil rytteren komme hurtigt fra start, da de første 500 går nedad bakke med 4-5 % inden der drejes til venstre ad Gammel Aabenraavej. Allerede på dette tidspunkt vil rytteren have haft mulighed for at se diverse mindesmærker fra 1864-krigen. Det skal lige bemærkes at startrampen er placeret i venstre side af vejen og rytteren skal holde sig i venstre side af vejen hele vejen ned til Gammel Aabenraavej. På Gammel Aabenraavej fortsættes der nedad i 400 meter forbi Dybbøl Skolen, hvor der er omklædning og dopingkontrol, inden der via en opkørsel, hvor der skal holdes godt fat i styret, køres ind på Dybbøløstenvej. Dagens første stigning. Stigningen er 600 meter lang og stiger med maksimale 6 %. Asfalten er på visse strækninger ujævn, så rytteren gør sig selv en tjeneste ved at holde sig i højre side af vejen dog ind mod midten. På toppen forlades parcelhuskvarteret og dermed Sønderborg. På venstre side kan Skanse VIII skimtes og på højre side ned mod Alssund anes Skanse IX. Dette oplever rytteren næppe da næste nedkørsel kommer med det samme. På denne smalle vej, som til daglig er cykelsti, går det med op til 5 % fald hen mod Parallelvej hvor der skal drejes til venstre. Det går fra en smal vej over i en anden smal vej, så agtpågivenhed er påkrævet i svinget. Herfra går det 300 meter flat inden dagens stejlelste stigning. Med op til 11 %(kun kortvarigt) hæver vejen sig op mod Flensborg Landevej. Bakken er dog kun på 300 meter lang.
Ved Flensborg Landevej drejes der til højre og vejen bliver dejlig bred samt det går nedad i begyndelsen med 5 %. En god ide at få maksimal fart da rytteren derved udnytter momentet i pedalerne til det kommende flade stykke og bakke. Fra svinget går det ligeud i ca. 2,5 km først forbi den lille Bülow Skole(folkeskole for børnehave- og 1. klasse), dernæst op over den i folkemunde kaldte Marburger-Bakke. Marburger-Bakke (stiger med 4 %). Denne bakke er ikke slem, hvis rytteren rammer den med god fart. Navnet for bakken stammer fra da Ludwig Marburger havde en pølsefabrik på toppen. Den hvide bygning huser i dag et bilværksted og kan ses på toppens højre side. Ludwig Marburger opfandt ringridderpølsen i 1930'erne. I Bøffelkobbel-rundkørslen drejes der til venstre og fortsættes ad Brovej. Her skal rytteren være opmærksom på den måde rundkørslen skal passeres på billede 1 og billede 2. Herfra går det mod syd og ret fremme kan ses Broager og Broager Kirke med dens to karakteristiske spir. Til venstre vil kunne ses Vemmingbund. Et sommerhusområde med en meget børnevenlig badestrand. Efter endnu en nedkørsel (maximale fald er 4 %) og flat stykke på i alt ca. 2,5 km drejes der til venstre mod Dynt/Skeldeog ud på Broagerland ad Dyntvej. Broagerland er det område, hvor Sønderborg Kommune formentlig i fremtid vil lave forsøg i CO<sub>2</sub> reduktion, således at kommunen kan leve op til ProjectZero. Turen på Broagerland begynder med en modbakke, hvorefter det går mere eller mindre nedad til og gennem Dynt. Efter Dynt flader vejen ud og Skelde vil kunne ses i det fjerne. Den gamle togstationtil højre (i gamle dage tog det små 2 timer at komme fra Sønderborg til Skelde med toget!!) og til venstre passeres Adventure Efterskolen. Efter en del sving, dog på bred vej, forlades Skelde og der drejes til højremod Broager ad Skeldevej. Vejen herfra er meget lige og har lange men ikke stejle stigninger. I Broager ligger vendepunktet. Der vendes ved at man kører en kort sløjfe i Broager og kommer igen ud på den vej man kom fra (Mølmark). Ikke noget som burde give de store problemer, selv om første sving i forbindelse med vendingen kommer lige efter en bakketop. I Broager køres ad følgende veje: Mølmark, Sct. Pauli, Nejsvej (sving 1), (På Nejsvej skal rytteren køre i venstre banehalvdel), Mejerivej (sving 2) inden der fortsættes ad Mølmark (sving 3) ud af Broager. Herfra går det samme vej tilbage over Skelde/ Dynt og Bøffelkobbel-rundkørslen (agtpågivenhed påkrævet) hen til Parallelvej, hvorefter der køres ligeud mod Dybbøl Banke.
På toppen af den 5% stigning som slutter kort efter Parallelvej kommer først 100 meter med brosten. Herefter passeres nogle fællesgrave fra 1864-krigen inden der kommer yderligere 300 meter med brosten 300 meter brosten. Ud for Historisk Center drejes der til højre ned af Grønnekærvej. I begyndelsen ret smal vej med tekniske sving, da man skal rundt om Skanse IV. Især det sidste sving som nærmest er et hårnål sving skal rytteren være særlig opmærksom da det går nedad bakke samtidig. Herefter går det dejligt nedad mod Sønderborg med op til 6 %. Først med mulighed for et smukt blik ud over Sønderborg Bugt og som vejen drejer mod venstre kommer Sønderborg mere og mere til syne. Det næstsidste sving inden Sønderborg by nås kan volde besværligheder da det er uoverskueligt uoverskueligt pga. en hæk. Herefter går det med 5 % nedad et par hundrede meter inden der skal drejes ind på Scharffenbergsgade. Dette er så også sidste gang det går nedad på enkeltstartsruten. Derfor er det vigtigt at klare svinget ind på Schaffenbergsgade med højst mulige hastighed for at komme ”gratis” over første modbakke. Ellers går det flat hen mod Dybbølgade hvor der drejes til venstre og rytteren mangler herfra ca. 1000 meter og målbanneret vil kunne ses i det fjerne. Herfra går det op ad bakke til Dybbøl Banke og Dybbøl Mølle. Denne vej (chaussé) er fra 1856. Her gik de danske tropper op til skanserne i 1864-krigen, og ad denne vej foregik tilbagetoget den 18. april. Stigningen ligger meget af tiden og pendler mellem 4-5 %. Senest ud for Gammel Aabenraavej skal rytteren huske at køre i venstre side af vejen, da rytteren jo startede enkeltstarten med at køre i det som nu bliver højre side af vejen. For foden af Dybbøl Mølle vil rytteren så passere målstregen.

    15227  reads
 Previous
 Printerfriendly display Printerfriendly display

Arrangør:
Sønderborg Cykle Klub
Hertug Hans Vej 10
6400 Sønderborg


Bidragsydere:
Hovedsponsor:


Arrangementstøtte:


Bilsponser:


Bredbåndsponsor:


Catering ved:


Tøjsponser:


Streaming leveret af:

Kaldender
September 2018
S M T W T F S

Website powered by